Boot Düsseldorf 2025
Finns det en båtmässa som är värd namnet, så är det världens största inomhusmässa i Düsseldorf.
Det är här många premiärvisar sina nya båtar, och vill man se de där udda märkena så är det hit (eller La Rochelle) man skall åka. Här är mina spaningar.
Först på min lista stod J/boats. Framför allt för att synka virprogrammet för vår nya J/90.
Inga nyheter här, men för många Skandinaver så var det första gången man såg J/40, som nyligen utsågs till European Yacht of the Year. Många hade hoppas på att få se lillasystern, J/36 (som är en uppdaterad J/112e) men den var inte här.
Det var också viktigt att synka med våra samarbetspartners. Hos B&G var den största nyheten plotters som är “ultrawide”. Kanske inte överst på vår önskelista, men det finns ett behov av att sätta sådana i luckgarage, instrumentpaneler, rattkonsoler eller interiört.
Vi väntar på annonseringarna från Miami i mitten av Februari. Stay tuned.
Överst på listan av båtar att spana in stod Xr-41. Fick en bra genomgång av Ruben R. Rimfors och Urban Lagneus.
Viktigast för mig var att förstå vad man försöker göra. Alla båtar blir ju kompromisser av olika slag, och jag har inte riktigt förstått hur pusslet ser ut. Historiskt har man sagt att en båt under 43 fot kan inte vara för sportig för att ha en chans i ORC, så ur det perspektivet så skulle vet vara ett högriskprojekt att lansera en planande 41-fotare för att slå X-41, ClubSwan 42, Landmark 43 och GS 44P som dominerat i klassen.
När ett varv som X-yacht introducerar en ny båt så har man så klart både kommersiella och sportsliga ambitioner. Och jag tror att detta också är en viktig båt ur ett varumärkes- och kulturperspektiv för varvet.
Man vill göra en båt som är kul att segla (framförallt på undanvind), har ett andra liv som bra cruisingbåt och kan prestera under ORC. Har man lyckats hitta den optimala kombinationen av dessa uppdrag? 14 sålda båtar och en potential att ha 5 båtar på startlinjen i Tallin indikerar att man fått ägarnas förtroende.
Distinkt för.
På just den här båtan finns mycket hydraulik. Man har hittat en lokal partner för att bygga detta system, och det finns så klart stora fördelar för att vara mer aktiv med trimmet. Men det kostar också på mätetalet.
Många modulära lösningar där både sittbrunnsbänkar och delar av inredningen kan plockas bort.
Snygg fack för livflotten. Eller för is och kall öl.
Straight forward däckslayout.
Jag gillade inredningen. Här kunde man plocka bort hela modulen med vask och soffan på akterkant. Enda dilemmat med det var väl att vasken är det enda användbara i ett pentry när man skall segla bana…
Minimalistisk navplats.
Clean akterhytt där både halva kojen och skåpen kan demonteras för racing.
Sammanfattningsvis en väldigt genomtänkt båt som skulle kunna vara den perfekta kompromissen i samma anda som X-95, X-102 och många andra från varvet. Men det finns en liten risk att ambitionen att göra en sportigare planande båt straffar sig mot dominanterna i klassen. Vi håller tummarna för att det funkar!
Den segelbåt som drog mest folk var så klart Firts 30. När världens största segelbåtstillverkare lanserar en prisvärd båt i det här segmentet, dessutom med fokus på rolig segling, så blir det långa köer. 63 båtar var sålda när jag var förbi och man hade tackat nej till återförsäljare som ville köpa 10 båtar att ha på lager.
Just nu får man vänta till mars 2026, men man jobbar på att dubbla produktionstakten.
Sam Manuard har hittat en bra balans mellan Firsts klassiska DNA och de lite mer radikala Seascape-båtarna. Tydligt fylligare i fören men ändå ett slankt skrov gör att båten nog kan löpa på bra på en undanvind.
Det vimlar ju inte av båtar i detta segmentet. De flesta prioriterar volym och är ganska mycket dyrare. Eller mycket sportigare men också mycket dyrare. Närmast kanske Elan 310 var, men även den var 700 kg tyngre. Har man lyckats hitta den perfekta kombinationen här?
Storytellingen handlar ju mycket om den roliga seglingen, även om det återstår att se hur mycket vind som krävs för att båten skall plana. Men det är uppenbart att prispunkten (ett baspris på €100,000) har varit styrande för många designval. Och det behöver ju inte vara dåligt om det innebär att fler får det roligare på vattnet.
Det är kanske också en lärdom från den första båten efter att Beneteau köpte Seascape, First 36 som blev fin men väldigt dyr.
Modernt. Inredningen delar onekligen folk i två läger. De som saknar trä, och de som tycker att detta känns mycket fräschare. Jag skulle inte ha problem att semestersegla i den här båten.
Man har valt att köra kork på durken vid nedgång och pentry för att få full ståhöjd där.
För att möta både prispunkt och få låg vikt så har man lagt mycket tid på design av interiör. Den verkar bestå av väldigt få stora delar som agerar både strukur för mast/köl och inredning. Verkar vettigt, men kanske lite klurigare när man går på grund?
Jag tror det finns utrymme för en “performance-version”, men det lär dröja om efterfrågan är på den här nivån.
Var jag tvungen att välja en båt som fick seglingshjärtat att slå lite fortare så var det Grand Soleil Blue, en hållbar (och återvinningsbar) weekender med fokus på segling. Det här är ju en vy man skulle kunna stå ut med?
Och i en värld där volym är allt är det uppfriskande att se en akter som ser ut så här!
- Skrovlängd = 9.99 m
- Bredd = 3.70 m
- Djup = 2.20 m
- Replacement = 3.5 t
Skall vi gissa att Medelhavet är en större marknad än Skandinavien?
Precis lagom mycket inredning för en weekend.
En Grand Soleil I andra ändan av spektrat. Deras 52-fotare är som en 70-fotare inuti.
Nautor hade två intressanta båtar på plats. ClubSwan 28 och ClubSwan 43. Typ Juan K-designer med väldigt olika profil.
Också intressant att höra hur saker funkar under nye ägaren Sanlorenzo, som är mest kända för sina superyachts i aluminium.
28:an är ju en modern tolkning av Open 7.50? Eller en lite mindre Cape 31?
Båtarna skall ju framförallt användas på ClubSwan-cirkusen, där de blir än bättre instegsklass än ClubSwan 36. Denna blev alldeles för dyr (behov av proffs + en båt som var dyr att transportera mellan eventet). Nu har man ju också fått till ett samarbete med American Magic:
Clean. Eftersom båten inte har häckstag, så krummar man masten genom att pumpa upp masten med hydraulik.
Stökigt när gennakern inte kommer ner ordentligt och någon måste fram på däck och der i luckan 😀
Snygga detaljer.
Förstag och jib-cunningham.
Sedan en titt på storasystern, ClubSwan 43. detta har varit ett trassligt projekt inom Nautor; började som en 41-fotare och sedan har det funnits ett antal varianter med olika stil och byggplats. De första två båtarna byggdes i Spanien, och det var ganska mycket saker som inte blev rätt. Det uppenbara var väl vikten.
Från båt nummer tre tror man sig ha styr på det hela.
Inga konstigheter.
Snygg integration av fockskena och brytblock.
Speciell och minimalistisk inredning, men jag gillade den. Så klart går det mesta att ta i land för racing.
Dragonfly 36 lockade mycket folk och såg mycket fin ut. Varvet går från klarhet till klarhet. Nästan så man blir sugen på att provsegla…
Kul att Heyman 42 PPH var på mässan. Sjukt rätt på många sätt, men man verkar ha fått lite bakläxa på en del detaljlösningar. Vi håller tummarna för att Gabriel säljer ett antal.
Bland de finaste båtarna på mässan så klart: Eagle 46.
Den här stack så klart ut. Franska Birdyfish hade man ju också velat prova.
Bengt Falkenberg
Jan 27, 2025 @ 10:13
Bra genomgång Peter!
Pelle Fälth
Jan 27, 2025 @ 13:44
Tack för rapporten. GS 33 Blue ser ju riktigt nice ut. Men om jag måste välja så blir det en Eagle 46 med Swan 28- däck och utförande, typ.