Skip to content

13 Comments

  1. Pelle P
    Sep 3, 2009 @ 09:33

    Kul att se Torbjörns namn (Artemis)!!! Vem ska rodda detta åt honom, luktar Cayard lång väg!
    Om man lite längre/kortare; finns det intresse från Torbjörn och kanske Niklas Zennström att köra svenskt på Commodore Cup??!! Någon som vet?
    Artemis, Ran och Data Com låter som ett vinnarteam!!!!!!!!!

    Reply

  2. Patrick L
    Sep 3, 2009 @ 09:40

    Grymt kul! Han är min idol, den där Torbjörn Törnqvist. Från klarhet till klarhet: J/92 -> Swan 601 -> TP52 -> RC44 -> AC.

    Vad gäller Commodore’s Cup så finns det väl lite för många hinder för att gå i mål med en sådan grej. CC är ju en amatörtävling med en tuff proffsbegränsning (tvärtom de cirkusar han kör i idag) och så finns det ju en maxbegränsning i IRC TCC som inte släpper in så stora båtar som de kör idag.

    Reply

  3. AL
    Sep 3, 2009 @ 10:17

    Både Ran, Artemis och DC får det nog lite jobbigt med cat 3 regeln…

    Admirals cup vore dock något!

    Reply

  4. Pelle P
    Sep 3, 2009 @ 11:51

    Tänk längre gubbar!!!! Torbjörn och Niklas klarar säkert amatörstatusen och idén här var att “locka hem dom”… eller nått liknande!!
    Vem har sagt att alla RAN måste vara 72 fötter…

    Reply

    • AL
      Sep 3, 2009 @ 13:01

      Utan sina cat 3 besättningar så står sig nog de tre finansiererna av ovan team sig ganksa slätt…

      Reply

  5. Patrick L
    Sep 3, 2009 @ 13:27

    Ja, de har ju såklart lika bra möjligheter som alla andra svenskar men man får ju vara klar över att det ändå är helt andra förutsättningar som jag inte är säker på att de vill ge sig in i (utan att veta, men hade de varit supersugna hade de väl hört av sig)? Det är i så fall helt ny besättning bestående av amatörer som dessutom till 50% skall vara svenskar och så krävs det en ny båt. Skulle förvisso vara coolt om kändisar fick till det, men då tror jag mer på Admirals Cup för dessa herrar!

    För Commodore’s Cup och dess korintiska tradition tycker jag faktiskt att det vore ännu coolare om vi fick ihop några av de gäng som tävlar aktivt här hemma för vanliga svenska klubbar att komma iväg till CC och därmed kanske få igång en ny era i svensk havskappsegling. Vi var bra på gång med detta i våras men frågan är nu parkerad medan IRC-förbundet funderar på om och i så fall hur vi skall samarbeta.

    Reply

    • Pelle P
      Sep 3, 2009 @ 15:44

      Många kloka ord Patrick när man, som du, ser nyktert på det men samtidigt så är frågan fri… och drömmarna!
      Mycket att tjôta om på Gåshaga!!!

      Reply

      • Patrick L
        Sep 3, 2009 @ 16:35

        Visst är det…vi ses på Gåshaga, men först på startlinjen :-)

        Reply

  6. Stefan Peterson
    Sep 3, 2009 @ 14:16

    För länge sedan gastade jag på Velsheda när Louis Vuitton chartrat henne i samband med VM för 12:or på Sardinien. Lärde då känna Bruno som fortfarande rattar LV och han är ett genuint seglar fan. Han har nog sedan länge glömt mig men det är kul att lite AC känsla återkommer efter de senaste excesserna i båtar och brännvins juridik. Angående Commodore Cup så vore det synd om gammal hederlig svensk förenings politik (trätande) hindrar ett deltagande.

    Reply

  7. Anders Averdal
    Sep 3, 2009 @ 15:04

    Kan vi inte få Torbjörn och Zenström att ratta + finansiera ett commodore cup lag?
    Det finns många duktiga seglare med amatörstatus som vi kan fyll aupp båtarna med.

    Reply

  8. Laban
    Sep 4, 2009 @ 17:06

    Är det nått här jag har missat? Varför diskuterar ni en massa havskapsegling när det är tydligt att LVWS är ett substitut för en fungerande Cup? Jag håller tummarna för Team A kan bli en fortsättning på Victory. Jag menar det finns två AC V5 båtar i svensk ägo och fortfarande en bra grund att bygga vidare ett Cup engagemang på varför inte köra? Victory är ju dessutom gjort föranmälan till 34 (ursp. 33, men i och med DOG lär den flyttas till 34:an). Som sagt, jag håller tummarna, det borde fler göra!

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Sep 8, 2009 @ 22:00

    LOUIS VUITTON WORLD SERIES EVENT IN NICE
    LAUNCHES TOP PROFESSIONAL SAILING CIRCUIT

    November Event in Nice will Count for 2010 Series Trophy

    Paris, September 8th, 2009 – The Mayor of Nice, the World Sailing Team Association (WSTA) and Louis Vuitton are pleased to announce that the first Louis Vuitton World Series event will be held in Nice, France on the 7- 22 November 2009.

    The WSTA and Louis Vuitton believe Nice is the ideal venue to launch the Series. Christian Estrosi the Mayor of Nice and President of Nice Côte d”Azur explains: “We are very proud to associate Nice with such prestigious names in the sailing world as Newport and Auckland whilst joining forces with Louis Vuitton to set up such a renowned sailing partnership. With the “Baie des Anges”, we offer an exceptional spot to an exceptional race“.

    The Louis Vuitton World Series is an outgrowth of the successful and highly-competitive Louis Vuitton Pacific Series that took place in Auckland in February earlier this year. The launch of the LVWS is positive news for top-tier professional sailors as it guarantees a global world series aboard high-tech Version 5 ACC monohull racing boats. The series will feature a 10-team field competing in shared ACC yachts in a round robin, one-on-one match racing format where the two finalists go head-to-head to determine the winner. Points will be accumulated throughout the series to determine the ranking of the season.|

    The second Louis Vuitton World Series event is scheduled for March 2010 in Auckland, New Zealand, followed by a Series in La Maddalena (Italy) in May 2010.

    Organizers are also evaluating interest from other international cities to complete the racing calendar for 2010 and 2011. Bruno Troublé, creator of the Louis Vuitton Cup and LVWS spokesperson comments: “We have received serious interest from cities like Athens, Greece; Valencia, Spain; Newport, RI, USA; Cape Town, South Africa; Hong Kong, and Abu Dhabi to host future events. “ The WSTA and Louis Vuitton will announce more events (2010/2011) during the Nice regatta this year.”

    The Series, confirmed September 2, is attracting world-class professional teams as well international waterfront cities for hosting future events.

    Teams confirmed for the first event in Nice include: BMW ORACLE Racing (USA), Emirates Team New Zealand (NZL), Italia by Joe Fly (ITA), K-Challenge (FRA), Mascalzone Latino (ITA), Swedish Challenge Artemis (SWE), Synergy Russian Sailing Team (RUS) and Team French Spirit (FRA) .

    Pietro Beccari, Executive Vice President of Louis Vuitton, in charge of Marketing and Communication, notes: “We only announced the Series last week and already another four teams have expressed interest for the remaining two berths for Nice. We will soon confirm the remaining teams for the LVWS – Nice.”

    K-Challenge, which has helped in establishing Nice as the Host City for the November event, will serve as Host Team in Nice. Stephane Kandler, K-Challenge’s CEO: “The Louis Vuitton World Series is the result of hard teamwork between the WSTA teams and Louis Vuitton. We are very proud at K-Challenge to have played a key role in setting up the first event in France with the City of Nice where we will be the Host Team. We look forward making it a real success. This circuit is a new era for our sport.”

    All the LVWS events will be sanctioned by ISAF, the international sailing governing body and will take place over the next two years alongside the America’s Cup, but will not compete with the pinnacle of sailing. The format is cost-effective – teams don’t have to build boats – accessible, and turnkey for the participants.

    Yves Carcelle, Louis Vuitton’s Chairman and CEO, is delighted with this new chapter, which complements but is separate from their 25 year association with the Cup: “In the wake of the Louis Vuitton Pacific Series, which brought a breath of fresh air to the sailing world, this Series will allow, once again, the teams to come together in a competitive but friendly atmosphere.”

    Grant Dalton, CEO of ETNZ and a WSTA founding team explains: “The Louis Vuitton Pacific Series was a great success. It seemed logical to try and build on this and that is what we have done. It is a win-win situation for Louis Vuitton, the teams and the host cities.”

    Russell Coutts, CEO of BMW ORACLE Racing, a WSTA founding team, explains: “Sailing teams at the top of the sport require sponsorship. Sponsors require an annual global calendar of compelling events. And the sailors seek a highly-competitive series where they can face their toughest opponents on a fair playing field. We see this Series as addressing all of those elements and are excited by the potential.”

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Sep 27, 2009 @ 21:23

    Intressant artikel om Torbjörn Törnqvist i Affärsvärlden

    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article644773.ece

    – Jag har ett blågult hjärta och kommer att vara svensk till den dag jag dör. Var jag än bor kommer jag att ha en stark känsla för Sverige.

    Den blågula böjelsen syns också i hans vurm för sport. Torbjörn Törnqvist sägs vara en mycket skicklig tennisamatör och han åker gärna skidor (vilket förstås är trevligt i Schweiz). Men framför allt är han numera ägare till en tävlingsbåt i absolut världsklass: Artemis, som seglar med svensk flagg. Han började tävlingssegla med en egen TP 52:a så sent som för fyra år sedan; enorma båtar, snabba som vinden, med 13 professionella besättningsmän som flygs runt i världen. Att det inte är en billig sport säger sig självt.

    Det dröjde bara ett år innan Artemis vann Med Cup och det inofficiella världsmästerskapet med Torbjörn Törnqvist bakom rodret.

    – Vi hade en väldigt bra besättning, ”the dream team”, de bästa från America’s Cup. Vi hade en snabb båt. Jag var tillräckligt bra för att vi inte skulle förlora, trots alla fördelar. Jag lär mig fortfarande, och är glad om jag kan vara med i de här sammanhangen, med de absolut bästa i världen. Det är en fantastisk miljö som ger mig mycket stimulans och avkoppling.

    En stor nyhet för alla svenska seglingsälskare är att ”Swedish Challenge Artemis” ska delta i Louis Vuitton Cup, den mest prestigeladdade seglingstävlingen i världen efter problemdrabbade Americas Cup. Första regattan är i Nice i november. Då är det ett proffs, inte Torbjörn Törnqvist, som står bakom rodret. Men han dyker kanske upp i sittbrunnen ändå.

    – Ja, jag älskar kappsegling, och känner att jag vill gå vidare i den här sporten. Sponsringen blir sparsam. Jag gör det här mest för min egen skull. Men får man sätta ett ”G” i spinnakern, varför inte?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.